neděle 18. září 2011

MINSTREL BOY, SONG Z VÁLKY SEVERU PROTI JIHU

Už je tomu docela slušná řádka let, kdy mě o jedenáct let mladší brácha obdaroval kazetou s nahrávkami 97th Regimental String Band, reenactementové folkové americké skupiny, užasně zpívající a s velkým citem hrající americké lidové či zlidovělé písničky z války Severu proti Jihu. Po kdysi, ještě za minulého režimu vydané desce (či spíše výřezu z původního dvojalba) Texe Rittera na stejné téma to byl pro mne objev, který se neobešel bez následků. Narozdíl od bráchy jsem se sice nedal zapsat do reenactementového spolku jménem CACWA, písničky mě ale popadly melodicky za srdce a následkem toho jsem tenkrát zpolodil pár textů. Narozdíl od lidovek francouzských a jiných vojenských jsem se nedržel originálu, pro mně mnohdy až příliš vlasteneckého (to rád nemám), a raději jsem se nechal se inspirovat pocity, knihami či filmy Gettysburgem počínaje a scénami z Hodný, zlý, ošklivý konče. Takhle vznikl před lety text na Minstrel Boy, trochu naivně oslavnou píseň o chlapci zpěvákovi, jedné z opětí války, jehož písně ale nikdy nepoznají ostroctví a nesvobodu. S takovým originálem se mnoho dělat nedá, takže jsem si vytvořil cosi svého...  Moje technika hry na kytaru je ovšem podstatně horší, o zpěvu ani nemluvě, proto jsme dal po zralé úvaze přednost před svým přednesem originální, z youtube stažené nahrávce a trochu s pohrál s videem, postaveným na kresbách Dona Troianiho, současného mistra výtvarného zpracování scén z americké občanské války. Což mě samozřejmě přivádí na myšlenky představit občas nejen kreslířské mistry staré, ale i ty současné, protože je jich hodně skvělých a mnozí jsou i velmi specializovaní, např. na napoleonské války, středověk, námořní boje, atd... Někdy si krom toho říkám, že téma Severu a Jihu je natolik košaté i fascinující, až bych měl zkusit od Napoleona obdočit sem a možná to časem i udělám, zatím ale vezměte za vděk tímhle. Mimochodem, pokud se vám písnička (originál) líbí a 97th Regimental String Band vás zaujal, tohle je prolink na jeho stránky: http://www.the97th.com/ A pokud jde o video, protože na blog nejde dát video v slušném rozlišení, vkládám je na youtube s prolinkem v nadpisu. Můj český text pak je tady:

PRO TVÉ KRÁSNÉ OČI
(Minstrel Boy)
americká lidová z občanské války/český text Jiří Kovařík
Pod vlajkou Unie táhnem dál,
nikdo neví, kdy ta válka skončí
Každý z nás se do ní nalejt dal
pro vlast nebo něčí krásný oči
Mně moje milá říkala,
že by moc ráda viděla,
jak by mi uniforma slušela!
To jsem se teda asi zbláznil!
Pak seržant s řevem si nás seřadil,
plukovník ohnivě k nám řečnil,
že čest je, aby se z nás každej bil
a svý jméno v poli slávy zvěčnil
My dostali jsme ručnici,
kus chleba, deku, munici,
bágl, bodák a modrou čepici.
To bych se z toho teda zbláznil.
Tvoje modrý oči, kdepak jsou?
Mojí tváře asi by se lekly.
Sotva držíme se na nohou,
tamti do nás perou jako vzteklí.
Zvířenej prach a děsnej řev,
na modrých blůzách rudá krev.
Rebelové se bijou jako lev.
To bych se z toho tedy zbláznil.
Pod vlajkou Unie táhnem vpřed.
Někdo píše holce, někdo mámě.
Dneska možná píšu naposled,
dneska možná přijde řada na mne.
Ať stane se, co má se stát,
pak aspoň budu klidně spát.
Mám chuť se na to všechno vykašlat,
nebo se z toho asi zblázním.

Žádné komentáře: