středa 28. dubna 2010

PRÁVĚ JSEM DOPSAL ...

Moje dvorní vydavatelství AKCENT mě delší dobu přemlouvalo na tento titul a já se bránil v obavě, že sklouznu do bulváru literatury faktu. Pak mi to nedalo a ponořil jsem se doslova do stohů dobových memoárů i knih, co staří pánové (kteří to uměli lépe než my) napsali před stoletím či více. Samotného mě překvapilo, jak zvláštně lidský portrét Napoleona Bonaparta vzniká. Je tu mladý důstojník, před ženami velice plachý a nezkušený, který se chce oženit doslova za každou cenu, generál, jemuž se z žen zatočí hlava, zoufale milující žárlivec a nešťastník, nesmírně "svou" Josefínou trápený, stále mocnější muž, který začínám mít nad svou ženou převahu, milenec, jenž si dává velmi dobrý pozor, aby neporušil v jádru měšťáckou morálku, císař, co chce založit dynastii a rozvádí se proto s těžkým srdcem, šťastný otec malého Orlíka, opuštěný manžel Marie-Louisy i vyhnanec na ostrově, kde mu už zbývají jen malá Betzy Balcombová či hraběnka Montholonová... "Napoleon a ženy" je současně knihou, která kreslí dobové zvyky, ceremoniály, etiketu a mravy ve vztahu k ženám, jež do Napoleonova života zasáhly. Jistěže tu budou i všechny milenky tou neznámou profesionálkou z Palais-Royal počínaje přes Desirée, Walewskou, Grassiniovou či slečnu George až po ty "na jednu noc"... Protože mi AKCENT dopřává možnost navrhovat si obálku sám, přikládám první ideu. Kdy to vyjde? Až přítel Karel Řezníček odchytá spoustu mých chyb (v čemž je víc než dobrý!!!) a já to odevzdám. Takže jaro 2011, asi...

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Píšete: "...a já se bránil v obavě, že sklouznu do bulváru literatury faktu. (...) Protože mi AKCENT dopřává možnost navrhovat si obálku sám, přikládám první ideu."

Odpovídám: Blahopřeji k odvaze, Vaše obavy však nesdílím. (...) Přiložená první idea je naprosto skvělá! Setrvejte, prosím, u ní. Budu se těšit až do příštího jara.
TG

Jiří Kovařík řekl(a)...

Na to se nedá říci než děkuji :-)!
JK

Anonymní řekl(a)...

Dobry den, blahopreji k dalsimu literarnimu pocinu. Myslite, ze byste mohl naznacit, kam se mat v planu podivat v budoucnu? Revolucni valky nebo vedlejsi valciste?
Nebo nesmite ani naznacovat?

Jiří Kovařík řekl(a)...

Dobrý den, smím naznačit a pokusím se o to, byť náznakově. Občas od Napoleona utíkám k jiným tématům, která mě baví nebo posednou, a někdy hodně daleko. Třeba teď jsem ve druhé třetině řecko-perských válek, kde právě nechávám Peršany prohrát u Artemisia a Leonida padnout u Thermopyl... Pak se, počítám koncem léta, vrhnu na něco napoleonského, budu se snažit vytvořit velmi důkladnou a detailní věc, ale téma prozradím, až napíšu alespoň sto stánek. Měl by to být první svazek (možná dva svazky) projektu, který jsem si vymyslel a s Akcentem domluvil... Zatím to berte jako tajemství šéfkuchaře...