pátek 30. dubna 2010

ARTURO PEREZ-REVERTE: HUSAR

K tomuto příspěvku mě přivedla reakce jednoho ze čtenářů, který mi trochu vytkl, jak obhajuji v "Napoleonově invazi" španělské guerrilleros. Já mu za tu výtku děkuji i proto, že mi připomenula knihu, kterou mám velmi rád. Španěl Arturo Perez-Reverte ji napsal jako svou prvotinu pod titulem "El húsar" (Husar). Je to spíše novela, příběh jednoho dne, vyprávěný mladým francouzským husarským důstojníkem plným ideálů, lásky k císaři Napoleonovi, touhy po slávě i po své první skutečné bitvě, do niž se chystá a ve které se mu představy začnou velmi rychle konfrontovat s velice drsnou realitou. Jde o jednu z mnoha bitev Poloostrovní války, jméno není důležité, protivníka představují právě Španělé, jejichž sveřepost onen důstojník pochopí až úplně na závěr a na vlastní kůži... Pokud jse o Perez-Reverta, napoleonské tematice zůstal věrný v knihách "Cabo Trafalgar" (Mys Trafalgar) a "Un día de coléra" (Den hněvu, o povstání v Madridu 2. května 1808), militaristicko-historické pak v sérii o kapitánu Alatristem (z níž vznikl i skvělý film s Viggo Mortensenem v hlavní roli). Do češtiny byla přeložena řada Perez-Revertových knih, na Husara, Den hněvu (k němuž se určitě za čas vrátím), Trafalgar či Alatristeho ale nedošlo, takže zatím nezbývá než ho číst v originále, nebo ve francouzském či anglickém překladu...

Žádné komentáře: